Paparan terbaik menggunakan firefox, google chrome atau IE v7.0 ke atas dengan resolusi minima 1024 x 768
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Manfaat jalur lebar

Berita Harian Online - 2010/10/20
Oleh Jami'ah Shukri jamia@bharian.com.my

Urusan lebih mudah dengan teknologi tanpa wayar 

JALUR lebar bukan lagi dianggap satu fenomena baru dan barangan mewah, sebaliknya penggunaannya sudah semakin meluas membabitkan pelbagai lapisan masyarakat tanpa mengira usia dan lokasi. Dengan perkembangan yang semakin pesat, perkhidmatan jalur lebar juga sudah menembusi kawasan pedalaman.

Terlalu banyak manfaat dan maklumat tanpa batasan yang diperoleh menerusi khidmat jalur lebar. Penyedia perkhidmatan itu pula menawarkan rangkaian jalur lebar untuk seseorang mendapatkan peluang dalam bidang perniagaan, menambah pendapatan dan mengurangkan masa serta kos perbelanjaan.

Malah, hari ini, jalur lebar sudah menjadi satu gaya hidup dan yang paling menarik, pelbagai maklumat dan hiburan di seluruh pelosok dunia hanya diperoleh dengan sentuhan jari.

Tidak terkecuali, wanita juga mampu mendapat faedahnya, tidak kira sama ada mereka yang bekerja tetap, bekerja sendiri atau suri rumah.

Dengan kemajuan teknologi, jalur lebar membolehkan wanita bekerja dari rumah. Tanpa meninggalkan rumah, pejabat atau perlu ke luar negara, mereka masih boleh berkomunikasi secara telepersidangan dalam sebarang urusan, termasuk perniagaan dan mesyuarat bersifat peribadi.

Jalur lebar membantu menghubungkan wanita dengan pelbagai arena. Mereka juga boleh mendapatkan khidmat nasihat atau membuat sebarang keputusan mengenai perniagaan secara dalam talian dengan merujuk pakar.

Di peringkat korporat, perhubungan jalur lebar memberi keuntungan untuk mencapai kejayaan dalam perniagaan sehingga ke pasaran global. Mereka boleh mengakses lebih banyak peluang untuk membuat perbandingan dari segi harga dan kedai yang menyediakan bekalan diimpikan. Ini sekali gus dapat menjimatkan masa kerana urusan jual beli dilakukan secara talian, termasuk mengiklan, memasar dan meningkatkan lagi jumlah pelanggan.

Percutian akan menjadi lebih mudah. Bagi Wanita yang merancang untuk bercuti khidmat jalur lebih memudahkan urusan perjalanan mereka kerana tempahan hotel, pengangkutan, tiket kapal terbang dan memilih tempat percutian yang diidamkan, hanya dilakukan secara talian tanpa perlu bergegas mencari agensi pelancongan.

Lazimnya, wanita lebih gemar melayari laman web untuk mendapatkan maklumat antaranya mengenai fesyen, kecantikan, kesihatan, pemakanan, masakan, hiasan dalaman, muzik dan kanak-kanak.

Bagi Eksekutif Pemasaran dan Komunikasi Hotel, Hanifa Sjahli, 35, yang mula menggunakan khidmat jalur lebar sejak dua tahun lalu, teknologi ini dilihat sebagai gaya hidup baru masyarakat, terutama buat mereka yang mementingkan masa.

“Jalur lebar lebih mudah. Saya boleh mendapatkan segala maklumat yang dikehendaki di internet tanpa mengira masa. Jalur lebar tanpa wayar kini mudah diperoleh. Dengan bayaran kurang RM100 sebulan ia boleh digunakan tanpa had sepanjang hari. Masalah mendapatkan akses juga tidak begitu sukar,” katanya.

Sementara itu, pereka dan perancang bandar sebuah syarikat arkitek di Petaling Jaya, Norazila Mohd Kamarudzaman, 24, yang juga melanggan jalur lebar tanpa wayar sejak tiga tahun lalu, berkata kemudahan itu senang dibawa ke mana-mana dan penggunaannya amat mudah, cepat dan cekap.

“Dalam keadaan kerja saya, tidak perlu lagi berkejar-kejar ke pejabat melihat e-mel daripada pelanggan. Malah, kemudahan ini membantu saya mendapatkan maklumat dengan cepat ketika dalam mesyuarat.

“Jalur lebar mampu mencapai had laju yang hebat. Liputan talian di Kuala Lumpur dan Petaling Jaya juga cekap sehingga membolehkan saya melayari internet pada bila-bila masa dan tempat, berbanding tiga tahun lalu,” katanya.

Kehebatan jalur lebar melangkaui pelbagai bidang, termasuk ia turut memudahkan mendapatkan khidmat teleperubatan bagi mendapatkan rawatan sehingga ke luar bandar.

Ia turut merangsang dan merancakkan lagi aktiviti e-perdagangan iaitu dengan melakukan urusan membeli-belah menerusi teknologi dalam talian, selain mendapatkan bahan kreatif seperti buku, lagu, muzik, tayangan filem, video atau persembahan secara langsung boleh dilakukan dengan menggunakan internet untuk pasaran global.

Kepantasan maklumat dan kandungan media di dalam internet membolehkan segala-galanya diperoleh tanpa batasan sekali gus meningkatkan tahap pengetahuan orang ramai, khususnya wanita bagi memastikan kehidupan seiring hebat dengan lelaki.

1 Response to "Manfaat jalur lebar"

  1. Oleg Says:

    Saya ingin berkongsi kesaksian mengenai bagaimana perkhidmatan pendanaan Le_Meridian membantu saya dengan pinjaman sebanyak 2,000,000.00 USD untuk membiayai projek ladang ganja saya, saya sangat berterima kasih dan saya berjanji untuk berkongsi syarikat pembiayaan ini kepada sesiapa yang mencari jalan untuk mengembangkan perniagaannya project.the syarikat adalah syarikat pembiayaan. Sesiapa yang mencari sokongan kewangan perlu menghubungi mereka di lfdsloans@outlook.com Atau lfdsloans@lemeridianfds.com Encik Benjamin juga pada WhatsApp 1-989-394-3740 untuk membuat perkara mudah bagi mana-mana pemohon.

Post a Comment