Paparan terbaik menggunakan firefox, google chrome atau IE v7.0 ke atas dengan resolusi minima 1024 x 768
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Jenis-jenis Ancaman Komputer

Virus ialah kod yang dicipta untuk mereplikasikan dirinya. Ia merebakkan diri dari komputer ke komputer lain. Ia mungkin meyebabkan kerosakkan hardware, software dan maklumat penting.

Worm ialah pecahan daripada virus. Ia tersebar tanpa disedari oleh pengguna dan membuat salinan dirinya yang lengkap (kemungkinan diubahsuai) melalui rangkaian setempat. Worm menggunakan ke semua memori ataupun bandwidth rangkaian, sehingga menyebabkan sesebuah komputer berhenti beroperasi.

Trojan Horse merupakan program yang kelihatan berguna tetapi hakikatnya merosakkan hardware dan maklumat penting.

Adware melampaui batasan pengiklanan yang diluar jangkaan pengguna daripada program ‘freeware’ dan ‘shareware’. Kebiasaannya satu program berasingan akan dipasang bersama program ‘shareware’ atau program yang sama jenis. Adware biasanya akan terus menerus menghasilkan iklan walaupun pengguna sudah tidak menggunakan program yang telah dipasang tersebut. Contohnya ‘search bars’, ‘advertising banners’, dan iklan ‘popup’.

Spyware ialah terma am untuk sebuah program yang memantau secara senyap segala aktikviti pengguna. Kekadang ianya boleh mengawal secara jauh, yang mana dikawal oleh penggodam. Syarikat-syarikat software memang diketahui mengumpul maklumat peribadi pelanggan melalui cara ini.

Malware ialah terma umum yang semakin popular dipergunakan untuk mengambarkan segala bentuk software perosak/pemusnah. Contohnya ‘viruses’, ‘Trojan Horses’, ‘malicious active content’, dan sebagainya.

0 Response to "Jenis-jenis Ancaman Komputer"

Post a Comment