Paparan terbaik menggunakan firefox, google chrome atau IE v7.0 ke atas dengan resolusi minima 1024 x 768
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Pantau penggunaan Internet remaja elak ICT disalah guna

ARKIB : 27/08/2010
Utusan Online

SEREMBAN 26 Ogos - Penggunaan Internet di kalangan remaja perlu dipantau oleh ibu bapa di negeri ini bagi mengelak kemudahan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) itu disalah guna oleh golongan tersebut.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat negeri, Datuk Zainab Nasir, penggunaan Internet tanpa batasan itu dikhuatiri mempengaruhi pemikiran golongan tersebut dengan perkara tidak bermoral.

"Boleh diandaikan hampir semua keluarga hari ini mempunyai komputer riba termasuk diedarkan secara percuma dan memiliki jalur lebar atau Internet di rumah.

"Di sebalik kemudahan yang diberikan, kita tidak mahu ia disalah guna oleh remaja seperti melayari laman web tidak bermoral," katanya kepada pemberita selepas merasmikan program Kaunseling Kerohanian anjuran Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara Malaysia (LPPPKN) di Kompleks Kesejahteraan Keluarga di Seremban 2 di sini semalam.

Zainab menambah, ibu bapa boleh mengambil beberapa langkah seperti menyekat akses laman-laman web tidak bermoral atau sentiasa mengawasi mereka ketika melayari Internet.

"Ada yang membiarkan anak-anak melayari Internet di bilik mereka dan tanpa mengambil tahu apa yang dilakukan ketika ketiadaan kita. Perkara ini boleh dielak.

"Terdapat pelbagai kes di mana remaja mudah dipengaruhi oleh mereka yang tidak dikenali melalui laman sosial dan ia tidak sepatutnya berlaku," katanya.

Tambah beliau, dengan pelbagai masalah gejala sosial seperti buang bayi dan hamil luar nikah di kalangan generasi muda hari ini, ibu bapa memikul peranan lebih berat untuk mendidik dan mengasuh anak-anak mereka.

"Dalam keadaan sekarang dengan masalah sosialnya, ibu bapa perlu berusaha lebih keras dalam perkara ini," katanya.

Sementara itu ketika berucap pada majlis tersebut, kata Zainab, kelangsungan keluarga dalam berdepan dengan arus perdana perlu diberi penumpuan khusus terutama dari aspek psikologi.

"Melihat pada tekanan hidup yang meningkat, ia telah menimbulkan banyak gejala sosial dan ini menggambarkan betapa rapuhnya nilai-nilai kemanusiaan.

"Masyarakat perlu sedar tentang kepentingan kaunseling sebagai cara untuk membantu mereka mengimbangi tekanan yang wujud dalam fikiran, emosi dan keinginan kerohanian diri mereka.

"Jika ia dapat dilahirkan akan terbentuk masyarakat penyayang yang mengamalkan budaya menyayangi antara satu sama lain," katanya.

Sebanyak 50 peserta di kalangan kakitangan kerajaan mengikuti program setengah hari tersebut yang antaranya bertujuan memberi pendedahan dan maklumat berhubung ciri-ciri jati diri dalam membangunkan keluarga bahagia.

0 Response to "Pantau penggunaan Internet remaja elak ICT disalah guna"

Post a Comment