Paparan terbaik menggunakan firefox, google chrome atau IE v7.0 ke atas dengan resolusi minima 1024 x 768
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Nanoteknologi sains masa depan

Utusan Online
Oleh DR. HALIMATON HAMDAN

Bidang nanoteknologi yang dibangunkan IMEN menjurus kepada aplikasi bahan terkini.

CUBA bayangkan satu hari nanti semua maklumat yang terdapat dalam ensiklopedia mampu disimpan dalam komputer sebesar jam tangan, baju yang terkoyak bercantum sendiri dan cat rumah yang berubah warna pada masa tertentu.

Begitu juga alat mikroskop yang sangat kecil boleh melalui sistem darah manusia bagi mengesan punca penyakit dan melaksanakan pemulihan awal dan mampu mengesan pencemaran persekitaran dan makanan pada tahap yang lebih baik.

Manakala, bahan dengan sifat luar biasa yang sangat ringan dan lebih kuat daripada keluli pula boleh digunakan untuk membuat kereta, kapal angkasa, bangunan dan ciptaan lain yang lebih baik.

Sama ada sedar atau tidak, semua benda yang wujud di keliling kita semakin hari menjadi semakin kecil, ringan dan sukar dilihat.

Inilah bukti awal kewujudan nanoteknologi.

Jika lima puluh tahun lalu, ini merupakan angan-angan seorang ahli sains terkemuka, Prof. Richard Feynman, hari ini sebahagiannya telah mula menjadi kenyataan.

Kertas kerja Richard Feynman yang dibentangkannya pada tahun 1959 bertajuk Plenty of Room at the Bottom adalah wawasan permulaan bagi nanoteknologi, yang kemudiannya idea ini telah menjana konsep yang digambarkan oleh Drexler dalam tahun 1986 yang ditulis dalam buku bertajuk, Engines of Creation.

Malah, saintis Jepun, Norio Taniguchi, yang telah mencipta (1974) perkataan 'nanotechnology' bagi proses menggunakan alat dengan had kurang daripada mikrometer (satu per juta meter).

Pada 1981 Gerd Binnig and Heinruch Rohrer dari IBM (Zurich) mencipta mikroskop terowong imbasan, yang mampu merealisasikan nanoteknologi.

Mikroskop ini berkuasa melihat atom tunggal atau menggerakkan atom dan mengikis permukaan.

Sepuluh tahun selepas itu, dalam tahun 1991, pergerakan atom di permukaan telah dapat dikawal.

Kemuncaknya ialah sedekad kemudian, dalam tahun 2002, manusia berupaya membina molekul dengan menyusun beberapa atom sehingga terbentuk sistem baru dengan fungsinya yang unik.

Hari ini, cabaran dan peluang untuk menerokai ilmu baru terbuka luas. Bagi bahan nanoteknologi, penemuan tiub nanokarbon dalam 1991 oleh Sumio Iijima of NEC, Tsukuba, Japan merupakan yang sangat penting. Pada tahun 2000 Presiden Amerika Syarikat, Bill Clinton, mengumumkan the National Nanotechnology Initiative yang kemudiannya disaingi oleh Jepun dan Eropah.

Nanoteknologi ialah teknologi abad ke-21 yang dijangka memberi impak yang ketara kepada kehidupan manusia.

Selepas kejuruteraan genetik, jelas nanoteknologi merupakan satu lagi bidang yang akan berkembang dengan pesat dalam abad ini.

Nanoteknologi sememangnya telah lama wujud, hanya manusia tidak mampu mengkajinya dalam skala yang terlalu kecil untuk diolah dengan deria yang ada pada manusia.

Walaupun nanoteknologi masih belum difahami oleh orang awam dan masih belum meluas penggunaannya, ilmu nano atau nanosains telah wujud beberapa tahun di kalangan akademia dan saintis.

Dengan berasaskan ilmu sains fundamental; fizik, kimia, biologi dan matematik dan bantuan kemajuan peralatan seperti mikroskop yang sensitif, manusia kini mampu menyusun, mengubah suai atom dan molekul dan membina sistem, bahan dan fenomena baru dengan sifat yang menakjubkan yang tidak pernah dipamerkan sebelumnya.

0 Response to "Nanoteknologi sains masa depan"

Post a Comment