Paparan terbaik menggunakan firefox, google chrome atau IE v7.0 ke atas dengan resolusi minima 1024 x 768
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Sekuriti Komputer

Amalan untuk Menjaga Sekuriti

Terdapat beberapa amalan yang perlu dititikberatkan oleh setiap pengguna komputer dimana amalan-amalan ini jika diamalkan akan mampu meningkatkan tahap keselamatan komputer anda. Secara amnya, setiap kali perisian sistem pengoperasian komputer dipasarkan(release), segala ciri-ciri keselamatan adalah ditahap optimum, dimana tiada sebarang perubahan perlu dilakukan melainkan terdapat pengumuman yang mengatakan terdapat pepijat dan keluaran sistem itu perlu dipatchkan. Diantara amalan-amalan yang baik diamalkan adalah:

    * Jangan mengubah apa-apa file yang berkaitan dengan konfigurasi melainkan anda hanya benar-benar mengetahui apa yang anda ubah.
    * Menggunakan password yang kukuh dan benar-benar selamat untuk setiap pengguna yang ada didalam sistem anda.
    * Jangan memasang aplikasi yang diambil dari laman-laman yang tidak di iktiraf kerana mungkin terdapat lubang/backdoor yang mampu membuka kelemahan pada sistem yang sedia ada.
    * Menggunakan NoScript Extension yang terdapat pada Firefox. Add-on ini merupakan add-on yang sangat berguna kepada penggemar-penggemar internet yang kerap melayari laman-laman yang tidak selamat. Untuk mengetahui cara pemasangan addon ini, sila rujuk pemasangan NoScript Extension.
    * Melakukan Back-up dengan kerap - Dengan melakukan backup, anda mampu memuatkan konfigurasi-konfigurasi penting sekiranya konfigurasi tiba-tiba rosak/terpadam. Pastikan backup anda berada didalam keadaan elok.

Takrifan Sekuriti

Sekuriti komputer boleh ditakrifkan dalam ciri-ciri:

   1. Confidentiality - kerahsiaan, iaitu aset hanya boleh dicapai / digunapakai oleh pihak yang tertentu sahaja;
   2. Integrity - Keutuhan, iaitu aset tersebut hendaklah boleh dipercayai dan tidak boleh diubahsuai oleh pihak yang tidak berkenaan;
   3. Availability - Aset tersebut boleh digunakan/dicapai bila diperlukan pada ianya diperlukan.

Secara Amnya, sekuriti komputer bertujuan menjaga aset yang terdiri dari maklumat dan data dari dicerobohi oleh pengguna luar yang ingin memanipulasi maklumat tersebut.

Kategori-kategori Aplikasi Sekuriti

Terdapat beberapa jenis aplikasi sekuriti yang boleh di asing mengikut kategori masing-masing. Diantara kategori yang dapat dilihat ialah:

    * Antivirus.
    * Sistem Mengenalpasti pencerobohan(Intrusion Detection System) atau lebih dikenali dengan IDS.
    * Sistem Pencegahan Pencerobohan(Intrusion Prevention System) atau lebih dikenali dengan IPS.
    * Proksi(proxy)


Sumber:
http://wiki.ubuntu.com.my/Sekuriti

0 Response to "Sekuriti Komputer"

Post a Comment