Paparan terbaik menggunakan firefox, google chrome atau IE v7.0 ke atas dengan resolusi minima 1024 x 768
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Tips Penjagaan Komputer

Sesebuah komputer hendaklah dijaga dengan rapi pada perkakasan (Hardware) dan perisian (Software) bagi memastikan ianya sentiasa berada di dalam keadaan baik dan boleh digunakan pada bila-bila masa sahaja diperlukan. Untuk tujuan ini pemeriksaan hendaklah dibuat selalu sekurang-kurangnya 1 tahun sekali (servis).

Tujuan pemeriksaan ialah untuk;
(1) Untuk memanjangkan jangka hayat komputer.
(2) Memastikan komputer sentiasa dalam keadaan baik.
(3) Memastikan hard disk komputer anda tidak dimasuki VIRUS.

Tip Penjagaan Komputer
  • Jangan sesekali matikan komputer dengan menutup plug eletrik. Pastikan ditutup dahulu kecuali terpaksa (ketika tergantung dan tidak boleh ditutup).
  • Jangan sesekali matikan komputer ketika sedang boot (mula-mula untuk masuk windows) ataupun reset.
  • Jika anda menggunakan tetikus bebola, anda boleh mencuci bahagian palang dan roda dalaman. Keluarkan bola itu mengikut anak panah dan cucikan habuk-habuk yang melekat pada palang dan roda di dalam dan di atas bola tikus.
  • Sesekali buka bingkai komputer dan buangkan habuk terutama pada kipas membekal kuasa dan kipas CPU. Habuk yang banyak boleh mengurangkan pengaliran udara menyebabkan kepanasan.
  • Beli pencuci CD dan disket dan cucilah bahagian drive kerana ia boleh memanjangkan hayat drive anda.
Penjagaan Hard Disk
Penjagaan dan pemeriksaan Hard Disk komputer memerlukan sedikit kemahiran dan ketelitian kerana ianya melibatkan penggunaan perisian yang lain dan perlu dibuat secara berhati-hati agar tidak merosakkan sistem Hard Disk. Namun begitu di bawah disenaraikan asas-asas penjagaan Hard Disk komputer:-

(1) Sentiasa aktifkan perisian Antivirus computer.
(2) Buat BACKUP pada fail yang difikirkan penting.
(3) Laksanakan arahan Defragmentasi setiap sebulan sekali.
(4) Sekiranya terdapat Bad Sector sila rujuk Juruteknik Komputer.
(5) Lakukan Disk Cleanup untuk Hard Disk setiap sebulan sekali.

PERHATIAN
Anda dinasihatkan menggunakan Stabilizer untuk menstabilkan aliran elektrik yang masuk ke dalam sistem komputer anda supaya tiada gangguan yang mungkin merosakkan Hard Disk. Di dalam Hard Disk juga akan sentiasa dipenuhi dengan fail-fail TMP (Fail sementara) dan fail BAK (fail backup) kerana fail-fail ini sentiasa dibuat oleh sistem komputer. Untuk mengelakkan dari terjadinya kesempitan ruang pada muatan Hard Disk, cari dan bersihkan hard disk komputer anda dari fail-fail tersebut dan guna perintah DELETE untuk membuangnya ataupun mengunakan perintah Defragmentasi bagi membersihkanya. Walaubagaimanapun, anda dinasihatkan berhubung dengan Juruteknik Komputer yang mahir.

sumber: Caw TM, FRIM

0 Response to "Tips Penjagaan Komputer"

Post a Comment