Paparan terbaik menggunakan firefox, google chrome atau IE v7.0 ke atas dengan resolusi minima 1024 x 768
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Sejarah Komputer

Sejarah komputer bermula pada awal tahun 1940-an. Pada tahun tersebut terciptalah sebuah komputer elektronik pertama di dunia,  dikenali denga nama ABC (Atanasoft and Berry Computer).

Komputer yang menempuh pencapaian yang membuka jendela komputer moden pada hari ini dicipta oleh Atansoft bersama rakannya Benny.

Ciptaan kedua-dua sahabat ini mengira dengan menggunakan tiub hampagas.

Pada dekad yang sama, seorang lagi saintis bernama Eckert dan Mounchly berjaya mencipta komputer yang dikenali dengan nama ENIAC (Electronic Numerator, Integrator, Analyser and Computer).

Malangnya tujuan utama komputer dicipta ketika itu bagi tujuan peperangan.

Saingan mencipta komputer semakin rancak apabila pada tahun 1949 terciptanya sebuah lagi komputer. Ia dikenali dengan nama EDSAC (Electronic Delay Storage Automatic Computer) di Universiti Cambridge.

Berbeza dengan tujuan komputer ENIAC dicipta, komputer ini digunakan sebagai alatan am yang beroperasi di bawah kawalan aturcara tersimpan.

Aturcara tersimpan merupakan satu set suruhan tersimpan secara dalaman yang memandu komputer dan ia melalui langkah-langkah tertentu serta tersusun.

Selepas itu pelbagai jenis komputer dicipta dan perlumbaan   mencipta komputer yang lebih canggih semakin hebat. Pelbagai jenis komputer, jenama dan kegunaan dihasilkan hinggalah ke hari ini.

 
        Generasi I                                               Generasi II

   
         Generasi III                                          Generasi IV                      
          
       Generasi V


Sumber: in4ict.com & google

0 Response to "Sejarah Komputer"

Post a Comment