Paparan terbaik menggunakan firefox, google chrome atau IE v7.0 ke atas dengan resolusi minima 1024 x 768
---------------------------------------------------------------------------------------------------

UPM bantu bangunkan IT Orang Asli

Oleh MOHD. SAIFUL MOHD. SAHAK
kampus@utusan.com.my
Sumber: Utusan Online

Dr. Lili Nurliyana Abdullah (tiga dari kanan) menyampaikan sumbangan komputer kepada masyarakat Orang Asli di Tanah Rata dan Temerloh, Pahang, baru-baru ini.

PERKEMBANGAN teknologi maklumat (IT) di negara ini terus pesat dengan sistem-sistem perkakasan komputer berteknologi tinggi.

Teknologi tinggi itu telah menjadikan rakyat Malaysia celik IT dalam kehidupan seharian.

Namun perkembangan teknologi itu juga tidak menghalang masyarakat Orang Asli di negara ini menikmati kemudahan yang sama untuk menjadi rakyat Malaysia yang celik IT walaupun tinggal di kawasan pendalaman.

Menyedari hakikat itu, pensyarah dan pelajar Universiti Putra Malaysia (UPM) yang prihatin terhadap pembangunan masyarakat Orang Asli mengenai IT telah menganjurkan aktiviti khidmat masyarakat di Tanah Rata dan Temerloh, Pahang baru-baru ini.

Mereka yang terdiri daripada pensyarah Jabatan Multimedia, Fakulti Sains Komputer dan Teknologi Maklumat (FSKTM) telah menjalankan program ITNITI iaitu bantuan khidmat komuniti teknologi maklumat kepada Orang Asli Islam Suku Semai di Sungai Ruil, Temerloh, Pahang.

Penasihat program, Dr. Lili Nurliyana Abdullah berkata FSKTM telah menyumbang dua set komputer kepada makmal komputer penduduk kampung, makanan dan pakaian serta mengadakan sesi dialog untuk meningkatkan pengetahuan IT.

"Kami berhasrat untuk meningkatkan aktiviti khidmat masyarakat dalam bidang teknologi maklumat supaya Orang Asli di negara ini tidak ketinggalan dalam arus pembangunan negara," katanya yang juga Ketua Jabatan Multimedia UPM.

Sementara itu, Wakil Tok Batin, Aswot Zainal menyifatkan sumbangan UPM wajar dicontohi pelbagai pihak yang prihatin kepada masyarakat Orang Asli yang kekurangan infrastruktur komputer dan tidak tercicir daripada kemajuan teknologi maklumat.

Dalam pada itu, pada program yang sama pelajar dari Jabatan Pembangunan, Fakulti Ekologi Manusia juga telah menjalankan aktiviti dua hari interaksi mengenai tahap kemajuan masyarakat Orang Asli suku kaum Che Wong di Temerloh, Pahang.

0 Response to "UPM bantu bangunkan IT Orang Asli"

Post a Comment