Paparan terbaik menggunakan firefox, google chrome atau IE v7.0 ke atas dengan resolusi minima 1024 x 768
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Pelajar kita kurang akses sumber rujukan

JIKA kita bandingkan sistem pengajaran dan pembelajaran (P&P) antara pelajar di Malaysia dan negara maju lain memang banyak bezanya. Sistem yang kita bina kini berasaskan acuan dan keadaan semasa di negara kita yang mempunyai banyak keunikan.

Namun, perbezaan yang ketara adalah dari segi akses kepada sumber rujukan yang menjadi antara elemen penting bagi membentuk pelajar bestari.

Pada peringkat universiti umpamanya, yuran perpustakaan yang naik mendadak sehingga RM100 satu semester kepada seorang pelajar bertujuan melanggan pangkalan data yang menempatkan jurnal antarabangsa dan maklumat pendidikan berkualiti.
Lebih daripada itu, pelbagai buku rujukan juga memudahkan mahasiswa menambah ilmu. Kemahiran Maklumat menjadi subjek wajib universiti bagi mendidik mahasiswa cara penggunaan dan akses kepada perpustakaan.

Dalam keadaan ini, mahasiswa mula terkapai-kapai kerana tidak tahu kemudahan disediakan dan baru hendak merangkak mencari bagaimanakah perpustakaan boleh digunakan secara maksimum.

Pada peringkat sekolah rendah dan menengah, kemudahan rujukan sangat terhad kerana kemudahan disediakan tertumpu kepada sistem pinjaman buku rujukan semata-mata. Di kebanyakan sekolah, sistem ini tidak berjalan lancar walaupun dengan pengawasan guru dilantik dan pustakawan.

Sumber rujukan terhad, capaian dan aspek pengurusan unit ini yang lemah antara masalah besar yang harus mendapat perhatian pihak berkaitan.

Bayangkan, sebuah sekolah yang mempunyai 800 pelajar tetapi hanya mempunyai sebilangan rak buku dan meja di pusat sumber. Selain itu, akses kepada akhbar dan majalah ilmiah amat kurang.
http://puassmksb.blogspot.com/
Bahan seperti ini hanya diletakkan di bilik guru dengan anggapan hanya guru layak untuk mengakses bahan bacaan berkenaan.

Kemudahan jalur lebar yang disediakan kerajaan amat dihargai. Penyediaan makmal komputer di setiap sekolah juga mampu membantu pelajar daripada bergantung sepenuhnya kepada bahan disediakan guru. 


Kedua-dua sistem ini, yakni pusat sumber dan makmal komputer harus digerakkan secara bersepadu dengan merangka kaedah pelaksanaan baru agar kemudahan yang disediakan tidak sia-sia dan boleh digunakan secara maksimum. 

Langkah ini mampu mengurangkan kebergantungan pelajar kepada bahan ilmiah daripada guru, sekali gus membendung masalah belajar untuk lulus periksa.

JEFFRY MEYER,
Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

Sumber: http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Pelajarkitakurangaksessumberrujukan/Article/

0 Response to "Pelajar kita kurang akses sumber rujukan"

Post a Comment