Paparan terbaik menggunakan firefox, google chrome atau IE v7.0 ke atas dengan resolusi minima 1024 x 768
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Inovasi web bantu OKU

Oleh ASHRIQ FAHMY AHMAD
ashriq.ahmad@utusan.com.my

MudaH...SUn Wan Ting (duduk tengah) merupakan pengguna pertama program Friendly Web Project dan mampu menguasainya dalam masa yang singkat.

Kekurangan yang dimiliki oleh golongan orang kurang upaya (OKU) tidak pernah menjadi halangan kepada mereka untuk terus menimba ilmu. Malah, jika diberikan peluang tidak mustahil mereka (golongan OKU) mampu berjaya serta menandingi golongan yang sempurna.

Namun, keterbatasan mereka untuk menjalani kehidupan seharian memerlukan golongan tersebut terpaksa berusaha sebanyak dua kali ganda berbanding insan biasa.

Menyedari kesusahan yang dihadapi oleh golongan OKU, pelajar tingkatan empat, Sekolah Menengah Batu Lintang, Kuching, Sarawak, Azwanina Shahizan Azham Shah dan Sun Wan Ting cuba membantu mereka dengan memperkenalkan program Friendly Web Project.

Program tersebut tertumpu kepada golongan cacat penglihatan untuk mempermudahkan pembelajaran tanpa perlu bergantung kepada bahan braille yang mahal, besar, berat dan sukar diperoleh.

Menurut guru pembimbing pelajar tersebut, Haryati Mohd. Sarkawi, program tersebut mampu menyediakan kemudahan kepada warga OKU untuk melayari Internet.

"Ia memberi peluang kepada golongan OKU untuk melayari internet dalam usaha untuk menimba ilmu pengetahuan.

"Selain itu, produk tersebut juga mampu memberi kesedaran kepada agensi kerajaan dalam memastikan setiap laman web mereka dapat diakses dengan mudah oleh orang ramai," ujar.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pada Pertandingan Inovasi sempena Karnival Malaysia Inovatif 2010 (MI 2010), Zon Sarawak bertempat di Tebingan Kuching, Sarawak baru-baru ini.

Program dengan usaha sama Universiti Teknologi Swinburne, Sarawak tersebut merupakan sebuah laman web khas sebagai perantara untuk golongan OKU mengakses laman web yang lain.

Dioperasikan sendiri oleh golongan OKU sepenuhnya, mereka akan mendengar arahan melalui suara kemudian akan mengakses mana-mana laman web yang berkaitan mengunakan kod serta singkatan pada kekunci komputer.

"Mereka akan diberi latihan untuk membiasakan diri bersama kod serta singkatan ketika menggunakan papan kekunci.

"Singkatan tersebut membolehkan golongan OKU untuk mengakses laman web yang mereka kehendaki," ujar Haryati.
http://puassmksb.blogspot.com/
Namun, tidak semua laman web yang menyediakan kemudahan kod singkatan atau kemudahan untuk golongan tersebut.

Program Friendly Web Project tersebut juga telah berjaya dinobatkan sebagai pemenang Pertandingan Inovasi bagi kategori OKU.

Bagi yang berminat boleh mendapatkan maklumat lanjut di laman web www. Friendly Web Project.com.

0 Response to "Inovasi web bantu OKU"

Post a Comment